Muziek; een onmisbaar gegeven voor bijna iedereen.
Maar wat beluister je nou? Zetten we gewoon de radio aan op een station dat muziek uitzendt dat zo dicht mogelijk bij je eigen voorkeur ligt of vinden we dat toch te afwachtend en willen we zelf kiezen wat we willen horen?De afgelopen 50 jaar heeft de muziekindustrie een boost gekregen. Met het ontstaan van de eerste (legale) commerciële radiostations in de USA en het kopiëren daarvan door Engelse (illegale) zeezenders is alles in een stroomversnelling gekomen. De toenmalig opgroeiende jeugd wilde het krakerige middengolf-geluid van hun favoriet vaker en helderder horen dus toog naar de platenzaak om voor een paar gulden het singeltje te kopen en vervolgens grijs te draaien.
Jarenlang, Decennia lang heeft de platenindustrie dit businessmodel gebruikt om miljarden te verdienen en in het verlengde daarvan natuurlijk de artiesten te verblijden met royalty's. Was er iets mis met dat model? Nee natuurlijk niet! Iedereen blij.
Maar toen kwam internet. En niet veel later werd het mogelijk om via internet muziek te verspreiden. Gratis en voor niets. Laat dat nou juist in een periode zijn dat de platenindustrie genoegzaam van een winterslaap genoot en zo'n 10 jaar het heeft aangezien hoe 'hun' handel op eenvoudige wijze door elke muziekliefhebber kon worden gedownload.
Ja en toen waren de rapen gaar, de spreekwoordelijke rapen dan natuurlijk. Elke eerzame burger werd meteen gepromoveerd tot crimineel. De platenbazen, met de artiesten in hun kielzog, hadden even niet het boekje 'elementaire economie' bij de hand en schreeuwden moord en brand.
Heren (en hier en daar een dame) van de platenindustrie en Dames en Heren artiesten. DE WERELD VERANDERT EN JULLIE MOETEN MEE VERANDEREN!
Hier is jullie businessmodel anno 2010:
Voor de platenindustrie heb ik een treurige mededeling: Je zag je omzet al minimaliseren de afgelopen jaren en het realistische nieuws is dat die omzet nooit meer zal groeien!
Voor de artiesten is er, gekoppeld aan realisme, hoop. De nieuwste technieken maken het mogelijk dat jullie de meest fantastische muziek kunnen blijven maken met technieken die je gewoon zelf kunt kopen. Wat tot een jaar of 5 6 geleden miljoenen kostte, en dus alleen via een platenlabel beschikbaar kon komen, is nu te koop voor (bijna) iedereen. Jullie daarmee geproduceerde meesterwerkjes wordt jullie PR-materiaal. Geef het gratis weg en doe er verder niet moeilijk over. Promoot zoveel mogelijk gratis download.
En nu komt het. Elke luisteraar wordt daarmee geïnteresseerd in wie jullie zijn en wat jullie doen en waar jullie spelen. Ja en dan willen diezelfde (nu weer eerzame) burgers jullie weleens in het eggie zien en kopen dus een kaartje voor jullie concerten.
Meer is het niet anno 2010 and beyond. Maar dat lijkt me toch zeker meer dan genoeg. Een goede artiest mag van mij, via z'n wereldtours, miljonair worden. Maar waarom moet een goede, fantastische artiest miljardair worden?
Niet nodig en in dit nieuwe realistische model is wederom iedereen happy (Een enkele klassieke platenbaas uitgezonderd)
Reacties
Een reactie posten