'Onze leverancier is van mening dat we hun producten te goedkoop aanbieden, het moet niet gekker worden, wat vindt u?'
Zomaar een opgevangen tweet waar een hele wereld van prijsafspraken achter zit en waar de consument de dupe van is.Meer dan eens worden kleine ondernemers geconfronteerd met vriendelijke verzoeken om hun producten toch vooral niet te goedkoop aan te bieden. Kleine ondernemers zijn in staat om, d.m.v. efficiënte bedrijfsvoering waardoor ze met minder marge genoegen kunnen nemen, hun producten substantieel goedkoper aan te bieden dan de grote, luxe winkelketen.
Dit is dan blijkbaar een dusdanig doorn in het oog van de 'grotere' spelers om de fabrikant of leverancier onder druk te zetten om de kleinere winkeliers (ook webwinkeliers) min of meer te dwingen hun prijzen naar boven aan te passen. Daarmee verliezen de kleintjes hun marktaandeel en kunnen de grote jongens hun prijzen lekker hoog houden. Marges van 100% of meer op de netto-inkoopprijs zijn dan ook geen uitzondering.
Concurrentiekracht
Natuurlijk wordt het spel geniepig gespeeld en is moeilijk hard te maken dat er daadwerkelijk sprake is van prijsafspraken. De groothandel wil de omzet bij de grote klanten natuurlijk niet verliezen dus worden listen verzonnen om onder valse voorwendselen bestaande kortingspercentages naar beneden te krijgen.Gelukkig blijven vele jonge kleine maar verschrikkelijk inventieve ondernemers vechten tegen dit onrecht, al is het maar om de beste prijs te kunnen offreren voor de consument. En natuurlijk ook uit eigenbelang.
Merkt u merkwaardige prijsverschillen waarbij soms sprake is van een netto consumentenprijs die hoger is dan de adviesprijs van de fabrikant dan is er vast iets mis. Als consument moeten we daar vooral niet intrappen. Meldt vreemde prijsconstructies en samen kunnen we ze aan de kaak stellen.
Persoonlijk heb ik ervaren dat alleen het noemen van de letters N M A al genoeg kan zijn voor dreigende leveranciers om hun keutel in te trekken.
Reacties
Een reactie posten