En waarom wij er met z'n allen intrappen
Winterbanden, zomerbanden; 2 keer per jaar moet geheel autorijdend Nederland blijkbaar naar de garage om 4 banden te verwisselen maar waarom eigenlijk?Nou ben ik absoluut geen rubberspecialist maar als fervent Formule-1-fan ben ik toch wel op de hoogte van de mogelijkheden die bandenfabrikanten hebben om een band zo uit te voeren dat deze bestand is tegen elk (wisselend) weertype.
Miljoenen en nog eens miljoenen Euro's worden besteed om een band 0,3 seconden per rondje sneller te maken. Als de Pirelli's, De Goodyears en de Vredesteyns daartoe in staat zijn dan moet het naar mijn bescheiden mening absoluut mogelijk zijn om een band te ontwikkelen die a] 100.000 km mee gaat en b] de beste grip geeft in alle weersomstandigheden. Het gaat er dan natuurlijk om dat een band ijs, ijzel en sneeuw op de weg kan weerstaan èn dat dezelfde band dan ook de zomer, met normale weersomstandigheden kan doorstaan.
Maar nee, we moeten blijkbaar speciale winterbanden monteren zogauw er een sneeuwvlokje op de weg dwarrelt. Of, anders gezegd, die perfecte winterbanden moeten er weer af zogauw de temperatuur stijgt want dan zouden ze te snel slijten op een doorgaans droog wegdek.
Gelooft u het? Blijkbaar wel. Gelooft de politiek het? Blijkbaar wel want in diverse Europese landen zijn winterbanden verplicht. Als je in Zwitserland 's-winters een ongeluk veroorzaakt zonder winterbanden, kun je zelfs een 'betaal het zelf maar' van je verzekering verwachten.
Lobby
Neemt u nu maar van mij aan dat de bandenindustrie miljoenen investeert in een Brussels en Hagenees lobbycircuit om elke politicus te overtuigen dat wij, als argeloze automobilisten, een dubbel bandensetje moeten aanschaffen. Daarnaast doen ook de Quickfits een duit in het lobbyzakje om ons, na aanschaf, 2 keer per jaar de banden door hun te laten verwisselen.Mijn advies voor de gemiddelde rijder (met zo'n 20.000km per jaar): monteer winterbanden en rijd daar gewoon in de zomer mee door.
Reacties
Een reactie posten