Ja natuurlijk maar met welke argumenten
Als argeloze consument vraag je je weleens af waarom nou een bepaald product soms redelijk tot zeer kostbaar is en soms, in relatie tot een gelijksoortig verkooppunt, vrij tot zeer goedkoop. Dat is te begrijpen omdat we nu eenmaal in een land leven met een vrije marktwerking waarbij de ene (web)winkelier met hogere marges werkt dan de andere. Dat maakt het aankoopspel gecompliceerd maar natuurlijk ook wel weer leuk.
Het zou zo moeten zijn dat elke (online) detaillist vrij is om, aan de hand van de overeengekomen (prijs-)condities met de fabrikant, agentuur, importeur of groothandel, zelf de verkoopprijs vast te stellen. De verkoop-prijscalculatie van een detaillist bepaalt welke kosten en winstmarge bovenop de inkoopprijs komt. Met de zo verkregen verkoopprijs gaat de (web-)winkelier aan de slag om de markt, de klant, de consument te interesseren voor de aankoop van een product in zijn (web-)winkel.
Het zou zo moeten zijn dat elke (online) detaillist vrij is om, aan de hand van de overeengekomen (prijs-)condities met de fabrikant, agentuur, importeur of groothandel, zelf de verkoopprijs vast te stellen. De verkoop-prijscalculatie van een detaillist bepaalt welke kosten en winstmarge bovenop de inkoopprijs komt. Met de zo verkregen verkoopprijs gaat de (web-)winkelier aan de slag om de markt, de klant, de consument te interesseren voor de aankoop van een product in zijn (web-)winkel.
Tot zover niets mis mee dus. Maar wat als de concurrent ziet dat een bepaald product in jouw winkel (soms aanzienlijk) goedkoper is dan in zijn eigen winkel? Dan stokt zijn verkoop natuurlijk en dan gaan winkeliers klagen bij hun leverancier hoe het toch kan dat die ene detaillist steeds meer orders en dus omzet en dus winst afsnoept. Dan ontstaat er druk op de groothandel of importeur om er toch maar voor te zorgen dat die ene detaillist met die lage prijzen niet meer mag of kan leveren voor die, in hun ogen, absorbitant lage prijs.
NMA
Gelukkig hebben we de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) die toeziet op het verbod op zowel horizontale als verticale prijsbinding. Fabrikanten onderling mogen geen prijsafspraken maken voor gelijksoortige producten (Telecom) en leveranciers mogen hun klanten (detaillisten) niet voorschrijven welke verkoopprijs gehanteerd moet worden.
Je verziekt de markt
In mijn directe omgeving maak ik echter toch herhaaldelijk pogingen mee van leveranciers die keer op keer dreigen met stopzetting van leveringen aan detaillisten omdat ze, in hun ogen, de markt verzieken met, in hun ogen, veel te lage verkoopprijzen. Het wordt natuurlijk niet met zoveel woorden gezegd maar het komt er op neer dat de verkoopprijzen kunstmatig hoog (te hoog) moeten worden gehouden. Omdat de 'onderhandelingen' nog gaande zijn wil ik op dit moment geen namen en toenamen noemen maar ik houd u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Laat ik het zo zeggen: De schandpaal is al in de maak en de advocaat is al op de hoogte gesteld.
Om maar een eerste stukje jurisprudentie te ontsluiten. Dit soort gevallen staan niet op zichzelf en zijn zeker geen incident.
Hier een quote uit een artikel van advocatenbureau Ludwig & Van Dam:"De algemene les die uit dit arrest getrokken kan worden is dat zowel directe als indirecte prijsbinding uit de boze is en niet wordt getolereerd."
Als ik hiermee een piepklein beetje kan bijdragen aan de eerlijke marktwerking waarbij uiteindelijk de consument het meeste gebaat is, dan ben ik weer een tevreden mens.
Reacties
Een reactie posten